Business & Bubbles

JAN.11th Bubbles

Author

Recensie: Na Mattias – Peter Zantingh

Wat laat ik na?

“Ultimately, when it comes down to it, in my life, I like to think that I’ll do more good than I’ll do bad. That’s essentially what I’d like to leave the planet. Whether I’m hit by a truck, or a plane crash or lying on my death bed as an old man, I’d like to know that I imparted a little bit of positivity. ‘Cause we do take up space, and we do consume. We sin against earth by being alive.”

Met deze quote van de Ierse songwriter en vocalist Glen Hansard opent Peter Zantingh zijn roman. Onze tijd op aarde is eindig, de een leeft wat langer dan de ander en wanneer het stopt weet niemand. Jouw leven, jouw zijn verdwijnt, maar de herinnering aan jou resoneert door bij degenen die je achterlaat. Dat zet me aan het denken. Wat laat ik na wanneer het mijn tijd is?

Door de ogen van een ander

Mattias is er niet meer. Op een dag ging hij op pad, deed zijn ding en toen was het over. Familie en vrienden achterlatend. In Na Mattias speelt Mattias de hoofdrol, maar omdat hij er niet meer is wordt zijn verhaal verteld door acht verschillende mensen. De een ligt hem na aan het hart en de ander kende hij niet eens persoonlijk. Toch heeft hij al hun levens beïnvloed.

Een voor een vertellen ze hun verhaal, schetsen ze een beeld van hun leven, een wereld die op zijn kop staat en de spoken waarmee ze achterblijven. Door de ogen van de anderen krijgen wij te zien wie Mattias was, wat hij deed en hoe het noodlot hem trof.

De acht

Zantingh trapt af met het verhaal van Amber, de vriendin van Mattias. Zij wordt gevolgd door Quentin, een oude schoolvriend. Riet en Hendrik, de oma en opa van Mattias. Nathan, een verkoper en alcoholist. Issam, een roadie van een Vlaamse band. Kristianne, de moeder van Mattias. Chris, een blinde hardloper en Tirra, een andere moeder met een groot verdriet. Vriendin Amber sluit vervolgens het geheel weer af.

Alle acht hebben een eigen verhaal te vertellen. Van verdriet en spijt tot mooie herinneringen en geluksmomenten. Alle acht schetsen ze zo een beeld van wie Mattias was, ook degenen die hem niet persoonlijk kenden. Ze zijn alle acht aan elkaar gelinkt door een ingrijpende gebeurtenis.

Playlists

Dat Zantingh zijn boek begint met een quote van een muzikant is geen toeval. Zelf heeft hij met twee vrienden de website LowLove opgericht en zes jaar lang onderhouden, een site gericht op het muziekfestival Lowlands.

Ook zijn hoofdpersoon Mattias is vol van muziek. Hij gaat graag naar festivals en optredens van opkomende bandjes die nog niet bij het grote publiek bekend zijn. Hij droomt ervan om een eigen koffietent te openen die hij Playlists noemt en waarbij de muziek die gedraaid wordt op het bonnetje wordt afgedrukt, zodat je het thuis nog eens kunt naluisteren. Muziek die zijn gasten met hem en met elkaar verbindt. Want dat is wat Mattias drijft: verbinding.

C’est le ton qui fait la musique

Vanaf de eerste zin – “Een week na Mattias werd zijn fiets bezorgd.” – houdt Zantingh me in de greep van Mattias, met een alledaags ding zoals het bezorgen van zijn fiets. Ik wil meteen weten wat er aan de hand is. Waarom is hij er niet meer? Mattias had zelf toch ook verwacht dat hij er nog zou zijn, anders bestelt hij geen nieuwe fiets.

Het verhaal van Mattias klinkt als een nummer 1-hit van een met bekende artiesten samengestelde popgroep die samenkomt voor het goede doel. Ook al ontmoeten ze elkaar soms voor het eerst, vullen ze elkaar naadloos aan en zijn ze goed op elkaar ingespeeld. Elk hoofdstuk leest als een couplet, gezongen in het timbre van de betreffende artiest. Helder, to the point, zonder onnodige riedeltjes en overdadige uitschieters. In het onderliggende ritme weet Zantingh ook nog actuele gebeurtenissen door te laten klinken. Hij weet de juiste toon te bespelen en verbindt alle noten vloeiend aan elkaar. Zantingh laat duidelijk zien dat c’est le ton qui fait la musique.

Van het concert des levens…

Eigenlijk sta ik er nooit bij stil dat een leven, dat van mijzelf of dat van mijn dierbaren, zomaar kan eindigen. Natuurlijk weet ik wel dat iedereen ooit dood gaat, maar daarover denk ik liever niet na. Doordat ik Mattias door zijn nabestaanden leer kennen, besef ik dat mijn erfenis bestaat uit de herinneringen die degenen die ik achterlaat van mij hebben. Net nu ik eindelijk verlost ben van blokkerende gedachten over wat anderen wel niet van me zullen denken wanneer ik mijn eigen koers vaar. Moet ik mezelf dan toch weer sociaal wenselijk gaan opstellen of mijn mening voor me houden, zodat ik niemand tegen het hoofd stoot? Ik wil niet als onattente lomperik herinnerd worden, mocht het zover zijn.

Gelukkig zijn daar nog de eindnoten die Amber zingt die mij eraan herinneren dat je een ander kunt volgen en toch ook nog steeds jezelf kunt zijn. Wat vind ik belangrijk? Wat wil ik nalaten? Die tonen wil ik laten klinken. Hoe lang nog? Geen idee. Van het concert des levens heeft niemand een program, dus laten we van elk nummer een hit maken.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Christa mulder (@christa.mulder) op

Na Mattias – Peter Zantingh
Uitgeverij: Das Mag
€ 22,50

Wil je weten welke nummers er op de playlist van Mattias staan? Luister ze hier op Spotify.

Bubbles

#Peter Zantingh #recensie

Read more articles

Bubbles

JAN.18th Steffy Roos du Maine

Hotspot: La Lotteria

Hotspot: La Lotteria

Vlakbij de Zuidas, Italiaans, lokaal, seizoensgebonden, tegen voedselverspilling, duurzaam... What's not to like? La Lotteria is een Italiaanse osteria met (h)eerlijk en betaalbaar eten en geeft mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans hun talenten te ontwikkelen.

Bubbles

JAN.10th Angelika Rambali

Zo blijft je lippenstift langer zitten

Zo blijft je lippenstift langer zitten!

Vlak voor je business meeting nog even snel je lippen bijwerken. In alle haast schiet je uit of heb je niet door dat er lippenstift op je tanden zit. The horrors! Dat willen we natuurlijk voorkomen. Met deze tips zorg jij ervoor dat je lippenstift extra lang blijft zitten!

Bubbles

DEC.29th Angelika Rambali

Deze kleuren nagellak zijn officeproof

Deze kleuren nagellak zijn officeproof

Nagellak geeft je look net even een finishing touch. Bovendien kun je je nagels ook matchen met je lippenstift. Echter is niet elke kleur geschikt voor op de werkvloer. Kanariegeel en knalgroen kun je beter bewaren voor naar een festival. Lees hier met welke kleuren je wél altijd goed zit.