Business & Bubbles

FEB.22nd Bubbles

Author

Recensie: Marlena – Julie Buntin

Intoxicating friendship

Marlena, de debuutroman van Julie Buntin, is een coming of age story van tieners in erbarmelijke omstandigheden. In het middelpunt staan Cat en Marlena, twee meisjes die binnen no time onafscheidelijk worden. Deze intense vriendschap zal de rest van Cat’s leven beïnvloeden.

Je kent het wel, dat soort vriendschappen waarin je nog naïef bent, waarin je attached to the hip bent en denkt dat het voor altijd is. Het is in die jaren als tiener dat je nog zeeën van tijd hebt (vooral als spijbelen je hoofdvak is) en je je nog geen zorgen hoeft te maken om de huur. De tijden waarin je je dood verveelt, maar je ook de grootste lol hebt. De tijden waarin je dingen wilt uitproberen en alles de eerste keer is. Met prachtige zinnen doet Buntin verslag van de band die tussen de meisjes ontstaat. Maar doet de Nederlandse vertaling wel recht aan dit indringende boek?

Allesverslindende vriendschap

Cat verhuist samen met haar moeder en broer Jimmy naar een soort trailercamp in Michigan, de Verenigde Staten. Hier ontmoet Cat Marlena en voelt ze zich voor het eerst écht alsof ze leeft. Haesung, haar beste vriendin voordat ze verhuisde, was nogal braaf en Cat wilde meer uit de band springen. Marlena is dan ook een geschenk uit de hemel. Of is ze toch iets too much?

Het is hier waar twee verschillende persoonlijkheden samenkomen. Cat, een echte streber, doet alles om cool gevonden te worden door  de zelfdestructieve Marlena. Hierdoor glijdt ze af in de wereld van fulltime spijbelen en drank- en drugsmisbruik. Je ziet de band tussen Cat en Marlena ontwikkelen tot een allesverslindende vriendschap. Zo’n tienervriendschap waarin je helemaal kunt verdwijnen. Maar helaas lopen ook deze vriendschappen vaak op de klippen. Toch blijft de band met Marlena altijd een deel van Cat. Ze zijn immers samen opgegroeid en ze is door deze vriendschap gevormd.

Flashbacks

Al in het begin van het boek wordt duidelijk dat de vriendschap tussen Cat en Marlena geen lang leven beschoren is. Marlena zal namelijk binnen een jaar na hun eerste ontmoeting verdrinken. Het verhaal bouwt op naar dat ene fatale moment, dat de rest van Cat’s leven zal tekenen.

“Zeg me wat je niet kunt vergeten en ik zal je zeggen wie je bent”, is de intrigerende openingszin van dit boek, dat in flashbacks door Cat wordt verteld. We lezen hoe de volwassen Cat, succesvol en samen met een loyale partner, worstelt met een alcoholverslaving door wat er is gebeurd. Cat neemt je mee naar haar tienerversie die worstelt met haar onzekerheden, haar beste vriendin op een voetstuk plaatst, alles wil doen om haar goedkeuring te krijgen en ondertussen ontzettend jaloers op haar is.

Nu, jaren later, zit Cat nog vol vragen en voelt ze zich schuldig. Had ze Marlena’s dood kunnen voorkomen? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar het blijft aan haar knagen. Er waren toch dingen die Cat had opgemerkt, zoals het drugsmisbruik, Marlena’s abusive vader en de abusive relationship die Marlena had met haar drugsdealer Bolt, waar ze niets tegen deed. Cat geeft zichzelf in ieder geval wel de schuld: “Ik heb nooit geloofd in het idee van een onschuldige omstander […]”.

Change of perspective

De volwassen Cat ziet wel in dat waar ze mee bezig waren heel gevaarlijk was en dat Marlena geen heilige was, maar een doodongelukkige, super eenzame en onzekere tiener. Marlena was zwaar pillenverslaafd en deed alles om aan haar fix te komen, mede door haar abusive en drugsverslaafde vader en de zorg voor haar jongere broertje Sal.

Pas op latere leeftijd ziet Cat in dat zij zoveel meer had. Omdat haar vader hen verliet moesten ze naar een armoedige plek verhuizen, maar haar moeder zorgde ervoor dat er brood op de plank kwam en ze gaf Cat onvoorwaardelijke liefde. Iets wat Marlena wel inzag en waar ze dankbaar gebruik van maakte als ze bij Cat was.

Een bericht gedeeld door Viviane (@viviane_smekens) op

Uitzichtloos

Buntin schetst een aangrijpend beeld van een trailer camp in een verlaten kleine stad. Hoe de mensen daar leven, hoe weinig ze hebben en hoe een constante high de makkelijkste uitvlucht lijkt. Buntin brengt de tweaker cultuur tot leven, hun spanning, hun zoektocht naar telkens maar weer een nieuwe fix, hoe deze mensen veranderen en paranoïde en egoïstisch worden.

Cat & Marlena

Het boek laat je rauw meevoelen met Cats onzekerheid en pijn. Ze geeft het vertekende beeld van de wereld dat veel tieners hebben op die leeftijd: als je arm bent, ben je niets waard. Deze opvattingen blijven ook op latere leeftijd door Cat’s hoofd spoken. Je voelt dat ze vastzit in een negatieve spiraal. Daardoor wil je zowel de jonge als de volwassen Cat door elkaar schudden en een schop onder de kont geven: denk toch eens na en geniet van wat je nog hebt!

Buntin schetst Marlena’s beeld door Cats ogen. Zij lijkt luchtiger door het leven te gaan en ziet de waarde van dingen soms beter in, en weet bijvoorbeeld Cats liefdevolle moeder beter te waarderen. Toch voel je ook bij Marlena de rauwe rand en de pijnlijke herinneringen, die schuilgaan onder de surface.

Tienerperikelen

Buntin weet de gesprekken tussen de tieners perfect uit te werken. Dit boek brengt je terug naar je eigen tienerjaren, waarin je voor het eerst nadacht over seks, over masturberen, je onzeker en egoïstisch was, je spijbelde, je voor het eerst dronk en misschien wel drugs gebruikte. Die jaren waarin je vriendschappen intens waren, maar waarin jaloezie en egoïsme ook een grote rol speelde.

Marlena is een rauw boek, dat je een kijkje biedt in het leven van tieners die weinig tot geen ouderlijke zorg hebben, in aanraking komen met drugs en langzaam afglijden richting de afgrond. Een boek dat je raakt. Helaas laat de vertaling van het boek af en toe te wensen over, wat afleidend werkt en het moeilijk maakt in het verhaal te komen. Zonde, want Buntin maakt prachtige zinnen! Als je daarover heen kunt lezen, is het een intrigerend boek. En anders: lees de Engelse versie, dan heb je daar geen last van.

Marlena – Julie Buntin
Uitgeverij: Prometheus
€ 19,99

Bubbles

#Julie Buntin #recensie

Read more articles

Bubbles

MRT.8th Emilie van Kinschot

Recensie: Kolja – Arthur Japin

Recensie: Kolja – Arthur Japin

Kolja, het nieuwe boek van Arthur Japin, gaat over de dove jongen Kolja, die door de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski wordt opgevoed. Een vlotte historische roman die goed aansluit in de reeks romans van Arthur Japin.

Bubbles

FEB.18th Annelieke Baardslag

Annelieke ging naar Mediamatic ETEN

Hotspot: Mediamatic ETEN

In de buurt van Centraal Station, handig voor een zakenafspraak dus, zit het restaurant Mediamatic ETEN. Als je weleens met de trein reist, heb je het vast ooit een keer gezien en je afgevraagd wat zich daar allemaal afspeelt. Wij gingen voor je op onderzoek.

Bubbles

MRT.4th Emma Verkuijl

De Viking in Meatless District

Hotspot: Meatless District

Aangezien ruim de helft van de redactie vegetariër is of probeert vegetarisch te eten, kon het ook niet anders dan dat ons eerste redactiediner plaatsvond in een restaurant met plantaardige keuken. De keus viel op het hippe Meatless District in Amsterdam West. Maarreh, hoe was het eten eigenlijk?