Business & Bubbles

MEI.29th Bubbles

Author

Recensie: Dubio – Karin de Roos

Geloof jij in het vorige leven?

Karin de Roos studeerde Historie en Kunstwetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Haar liefde voor de middeleeuwen heeft ze al van jongs af aan. In haar romandebuut Dubio brengt ze je helemaal terug naar de 11e eeuw.

Dit verhaal beschrijft de bijzondere connectie tussen het verleden en het heden. Is deze historische roman het lezen waard? Nicole recenseert hem.

Tweestrijd, twijfel, dilemma

Dubio, dit veelomvattende woord omschrijft exact wat er in deze historische roman gaande is. Tweestrijd, twijfel en dilemma. Ook al speelt het verhaal zich af in de elfde eeuw, het raakt onderwerpen die heden ten dage nog steeds actueel zijn. Vervolging op basis van geloofsovertuiging of uiterlijk, vooroordelen, bijgeloof, het komt allemaal voorbij. Het verleden leert ons lessen die ervoor zorgen dat we in ons huidige leven beter in staat zijn keuzes te maken, maar je moet er niet in blijven hangen. De consensus lijkt dat je alleen gelukkig wordt als je in het heden leeft. Maar is het ‘nu’ altijd beter dan wat is geweest?

Het verleden

Bernulf is met zijn hond Wulf en zijn jonge slechtvalk Elfhild op jacht in de veenmoerassen van Flardinga, wanneer hij onder de eikenboom een ernstig mishandeld meisje vindt. Zijn eer en geweten overwinnen het van de angst voor het onheil dat hij over zichzelf en zijn familie kan afroepen en hij besluit haar mee naar huis te nemen. Oom Wilrik, die bekend staat als de reus van Flardinga, wil hier niets mee te maken hebben en staat erop dat ze haar verdrinken in de rivier. Zijn zus Edisgard laat de oermoeder in zichzelf los en overruled zijn barbaarse voorstel. Liefdevol verzorgt ze dit zielige hoopje mens.

Spreken doet het meisje niet en haar nachten worden geteisterd door nachtmerries. Het enige dat ze zich herinnert is dat ze Germaine heet. Door middel van gebaren communiceert ze met het gezin, waarin ze al gauw als volwaardig lid meedraait. Haar verleden, wie ze is en waar ze vandaan komt verdwijnt naar de achtergrond. Ze gaat geheel op in het hier en nu.

Alles reilt en zeilt in Flardinga en iedereen profiteert van de groeiende handel. De graaf van het gebied maakt hier samen met Wilrik handig gebruik van, totdat de Keizer zich met hen gaat bemoeien. Met de Slag bij Flardinga tot gevolg. Wilrik, Bernulf en Germaine spelen een sleutelrol in het gevecht en de uitkomst staat in de geschiedenisboeken beschreven.

Het verleden en het heden verbonden

Een meisje wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek te Vlaardingen. Niemand weet wie ze is of waar ze vandaan komt. Ze beweert uit het elfde-eeuwse Flardinga te komen en wil heel graag terug. De artsen denken dat ze psychotisch is en de directeur van de kliniek is haar, om verzekeringstechnische redenen, liever kwijt dan rijk. De enigen die zich bij haar lot betrokken voelen zijn haar psychotherapeute Martha en medepatiënt Ruben.

Samen met Martha en Ruben gaat ze op zoek naar haar identiteit. De zoektocht leidt hen tot diep in haar onderbewustzijn en tot buiten de poorten van de kliniek. Ze kan onmogelijk uit de elfde eeuw stammen, maar hoe kan het dat ze tot in detail de plaatsen en gebeurtenissen van honderden jaren geleden zo feilloos weet te verbinden aan het heden?

Tijdmachine

Als je Dubio leest, krijg je het gevoel dat je in een tijdmachine naar de Middeleeuwen bent afgereisd.

Dubio is het romandebuut van Karin de Roos, freelance schrijfster en auteur. Haar fascinatie voor de middeleeuwen spettert van de pagina’s in deze historische roman. Moeiteloos schetst ze een beeld van de Flardingers uit 1014 en betrekt ze je bij hun – niet ongevaarlijke – leven. Het is alsof je in een tijdmachine bent gestapt en het in levenden lijve voor je ogen ziet voltrekken. Het mysterie rond Germaine, de strijd tussen de religies en de gevaren van het middeleeuwse bestaan zorgen voor een uitgebalanceerde spanning in dit fictieve verhaal, dat zich afspeelt tegen een waargebeurde achtergrond.

Met dezelfde vakkundigheid waarmee De Roos je het verleden in slingert, trekt ze je ook weer terug naar het heden. Het leven in de kliniek, de zakelijke beslissingen over kwetsbare patiënten en de betrokkenheid van een enkele therapeut, welke het verschil kan betekenen tussen beter worden of afglijden. Hoe ver ga je om je patiënt te helpen?

Met ons goede verstand zeggen we dat er niet zoiets bestaat als tijdreizen en het al of niet bestaan van vorige levens levert nog vele discussies op. De Roos zorgt ervoor dat je je zienswijzen nog eens goed onder de loep neemt. Of is er toch een medische oorzaak?

Vooroordelen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij het horen van de woorden historische roman meteen denk aan stoffige boeken, langdradige verhalen en vermoeiend ouderwetsch woordgebruik. Niet iets waarvan ik sta te springen. Toch was ik direct geïntrigeerd vanwege de link naar het heden en de raadsels rond Germaine. Het feit dat de Slag bij Flardinga dit jaar exact duizend jaar geleden is, maakt het lezen van dit verhaal extra bijzonder.

Eenmaal gestart in Dubio werd ik blij verrast. De vlotte pen en de levensechte karakters veegden mijn vooroordelen in één keer weg. Verwonderd over hoe men in vervlogen tijden dacht, besefte ik dat dit helemaal niet zo veel verschilt van hoe we nu denken. Natuurlijk zijn we al zo ver dat we een roodharig persoon niet toedichten uit de hel te komen of dat tijdens de wintermaanden monsters de aarde overnemen. Maar zijn we ook al zover dat we open kijken naar de dingen die we niet kennen of begrijpen? Zijn we tolerant naar elkaars religie of geaardheid? Wat we niet kennen beangstigt ons en angst leidt tot haat, agressie of tegenstand.

De stoffigheid der historische romans herzien

Dubio is verdeeld over het verleden en het heden, waarbij het verleden bijna tweederde van het boek beslaat. De ruimte die De Roos hiervoor uittrekt geeft mij de gelegenheid om me helemaal in te leven. Ik voel me echt one of the guys. Ademloos leef ik van pagina naar pagina.

Deel twee, het heden, speelt echter een veel kortere rol. Het voelt voor mij alsof het verhaal daardoor wat diepgang mist, terwijl er juist zulke belangrijke thema’s aangestipt worden. De betrokkenheid bij Germaine uit het verleden is echter voldoende om mijn aandacht vast te houden. Van mij mag het laatste deel dezelfde ruimte krijgen als het eerste, zodat ook daar de details en de gebeurtenissen de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat het boek dan een stuk dikker wordt is totaal geen straf want de schrijfkwaliteiten van De Roos liegen er niet om.

Door Dubio heb ik mijn vooroordeel ten aanzien van de stoffigheid der historische romans herzien en is mijn interesse in de Nederlandse geschiedenis aangewakkerd. Een bezoek aan museum Vlaardingen staat dan ook zeker op mijn lijstje. Dubio is een boek dat op je nachtkastje hoort te liggen – alhoewel ik je kan aanraden om niet te wachten tot bedtijd. Want eenmaal gestart leg je hem niet meer weg tot hij uit is.

Nieuwsgierig? Kijk dan ook even naar de boektrailer.

Dubio – Karin de Roos
Uitgeverij Q
20,00

Bubbles

#Karin de Roos #recensie

Read more articles

Bubbles

NOV.22nd Nicole Ramsaran

In Zo'n leuke leeftijd wordt er aan alle kanten aan Emira getrokken na een incident in de avondwinkel, maar wat wil ze eigenlijk zelf?

Recensie: Zo’n leuke leeftijd – Kiley Reid

Het zal je maar overkomen dat je met je oppaskindje in de avondwinkel bent en een beveiliger je wil vasthouden voor ontvoering. Voor velen van ons is dat een zeer onwaarschijnlijk scenario, maar voor mensen die niet onder de noemer white privilege vallen, is deze nachtmerrie niet ondenkbaar.

Bubbles

OKT.11th Nicole Ramsaran

Jasmijn Vink het hoofdpersonage uit Zondagsleven leeft met autisme.

Recensie: Zondagsleven – Judith Visser

In Zondagsleven volgen we Jasmijn Vink, een jonge vrouw die haar hoofd boven water probeert te houden in de hectiek van het dagelijkse leven. In haar werk als receptioniste wordt ze geconfronteerd met rinkelende telefoons, luidruchtige collega’s, felle verlichting en nare luchtjes.