Business & Bubbles

JAN.25th Bubbles

Author

Recensie: De acht bergen – Paolo Cognetti

Een bijzondere reis op grote hoogte

Met De acht bergen, brak Cognetti definitief door als schrijver in Italië. Zijn boek werd met diverse prestigieuze prijzen bekroond. De bergen spelen (zoals de titel al doet vermoeden) een hoofdrol in dit verhaal over vriendschap, familie en levensbepalende keuzes.

Levensbepalende keuzes

In het boek volgen we het leven van Pietro, een elfjarige jongen uit Milaan. Zijn ouders delen een eindeloze liefde voor de bergen. Ondanks deze liefde leven ze een stads bestaan. Totdat ze besluiten de zomers met hun zoon door te brengen in een huisje in de bergen. Zijn vader lijkt zijn levensdoel in de bergen te hervinden en ook zijn moeder bloeit op. Pietro raakt bevriend met Bruno die op de berg koeien verzorgt. Samen trekken ze door de bergen en verlaten bergdorpen tijdens eindeloze wandelingen. De vriendschap lijkt tegen alles bestand.

Ingewikkelde familieverhoudingen

Het boek is ingedeeld in drie delen waarbij grote sprongen in de tijd gemaakt worden. Dit laat de lezer soms achter met onopgeloste kwesties en onbeantwoorde vragen. De moeizame relatie tussen Pietro en zijn vader is de rode draad van het verhaal en krijgt telkens een andere lading. Hij creëert letterlijk en figuurlijk steeds meer afstand tussen hem, zijn ouders en de geliefde bergen. Vanwege het plotseling overlijden van zijn vader en diens testament, keert Pietro na jaren terug naar de bergen. Zelfs na de dood van zijn vader probeert Pietro hem doorgronden. Maar kun je iemand ooit écht doorgronden?

Puzzelstukjes

Na zijn terugkeer gaat Pietro op zoek naar het verleden dat verscholen lijkt  in de bergen. Zo vertelde zijn moeder Pietro na al die jaren over het begin van haar relatie met zijn vader, waardoor Pietro ineens iets begrijpt wat zijn vader hem ooit op de berg vertelde. “Hij zei het zo: dat de zomer herinneringen net zo uitwist als ze sneeuw doet smelten, maar dat de gletsjer de sneeuw is van winters uit het verleden, een herinnering aan een winter die niet vergeten wil worden. Nu begreep ik pas waar hij het over had.” Voor zijn vader was er die ene berg waar hij niet naar terug wilde keren, en ook in Pietro’s leven zou die berg ontstaan.

Een reis in een boek

De acht bergen van Paolo Cognetti

Tijdens het lezen van het boek was ik zelf een aantal dagen in de Oostenrijkse bergen. De beschrijving van de natuur en de landschappen in het boek werden daardoor voor mij nog tastbaarder. Maar ook zonder berglandschap waan je je door de gedetailleerde beschrijvingen, op grote hoogte in de Italiaanse Alpen. Met je eigen portie inlevingsvermogen ben je daadwerkelijk onderdeel van het leven op de berg.

Door het verhaal krijg je niet alleen respect voor de natuur maar ook meer inzicht in het totaal andere leven van mensen en de keuzes die zij maken. De één verlaat zijn geboortegrond nooit, terwijl de ander over de wereld reist om vervolgens thuis te komen. De vraag blijft: Wie zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs de acht bergen heeft gemaakt of hij die de top van de hoogste berg heeft bereikt?

Ik kan alleen maar hopen dat er nog mensen zoals Bruno en Pietro hoog in de bergen wonen.

De acht bergen – Paulo Cognetti
Uitgeverij: De Bezige Bij
€ 20,99

Bubbles

#Paulo Cognetti #recensie

Read more articles

Bubbles

APR.4th Annelies Dronkert

Recensie: Vrije val – Anne Neijzen

Recensie: Vrije val – Anne Neijzen

Het inmiddels tweede boek van Anne Neijzen beschrijft het thema ‘schuld’ aan de hand van de vriendschap tussen de meisjes Suzanne en Lize. Als kleine meisjes worden de twee min of meer gedwongen tot het sluiten van deze vriendschap.

Bubbles

APR.12th Emma Verkuijl

Wie blijft er vrienden met haar ex?

Wie blijft er vrienden met haar ex?

Ben jij vrienden met je ex? Uit onderzoek blijkt dat mensen met karaktertrekken als narcisme of psychopathie eerder een vriendschap houden met iemand waarmee ze een relatie hebben gehad. Maar dit doen zij vooral om hen te kunnen gebruiken. Is het eigenlijk wel mogelijk op een normale manier?

Bubbles

MRT.29th Nicole Ramsaran

Recensie: Zomervacht - Jaap Robben

Recensie: Zomervacht – Jaap Robben

In Zomervacht plaatst Jaap Robben je direct in de schoenen van Brian, die met regelmaat keuzes maakt die verkeerd kunnen aflopen. Maar kun je hem dat kwalijk nemen? Kan een jongen met een vader als Michiel als rolmodel zich staande houden in de huidige maatschappij of wordt hij direct uitgekotst?

Bubbles

APR.9th Emma Verkuijl

Van werkkleding naar workout wear

Shopping: van werkkleding naar workout wear

Snel van het werk door naar de sportschool om daar lekker je lijf in beweging te zetten. Hoe fijn is het dan als je je sportkleding niet mee hoeft te slepen naar kantoor, maar in de ochtend gewoon al aan kan trekken? Deze merken maken het mogelijk.