Business & Bubbles

JAN.25th Balance

Author

Recensie: De acht bergen – Paolo Cognetti

Een bijzondere reis op grote hoogte

Met De acht bergen, brak Cognetti definitief door als schrijver in Italië. Zijn boek werd met diverse prestigieuze prijzen bekroond. De bergen spelen (zoals de titel al doet vermoeden) een hoofdrol in dit verhaal over vriendschap, familie en levensbepalende keuzes.

Levensbepalende keuzes

In het boek volgen we het leven van Pietro, een elfjarige jongen uit Milaan. Zijn ouders delen een eindeloze liefde voor de bergen. Ondanks deze liefde leven ze een stads bestaan. Totdat ze besluiten de zomers met hun zoon door te brengen in een huisje in de bergen. Zijn vader lijkt zijn levensdoel in de bergen te hervinden en ook zijn moeder bloeit op. Pietro raakt bevriend met Bruno die op de berg koeien verzorgt. Samen trekken ze door de bergen en verlaten bergdorpen tijdens eindeloze wandelingen. De vriendschap lijkt tegen alles bestand.

Ingewikkelde familieverhoudingen

Het boek is ingedeeld in drie delen waarbij grote sprongen in de tijd gemaakt worden. Dit laat de lezer soms achter met onopgeloste kwesties en onbeantwoorde vragen. De moeizame relatie tussen Pietro en zijn vader is de rode draad van het verhaal en krijgt telkens een andere lading. Hij creëert letterlijk en figuurlijk steeds meer afstand tussen hem, zijn ouders en de geliefde bergen. Vanwege het plotseling overlijden van zijn vader en diens testament, keert Pietro na jaren terug naar de bergen. Zelfs na de dood van zijn vader probeert Pietro hem doorgronden. Maar kun je iemand ooit écht doorgronden?

Puzzelstukjes

Na zijn terugkeer gaat Pietro op zoek naar het verleden dat verscholen lijkt  in de bergen. Zo vertelde zijn moeder Pietro na al die jaren over het begin van haar relatie met zijn vader, waardoor Pietro ineens iets begrijpt wat zijn vader hem ooit op de berg vertelde. “Hij zei het zo: dat de zomer herinneringen net zo uitwist als ze sneeuw doet smelten, maar dat de gletsjer de sneeuw is van winters uit het verleden, een herinnering aan een winter die niet vergeten wil worden. Nu begreep ik pas waar hij het over had.” Voor zijn vader was er die ene berg waar hij niet naar terug wilde keren, en ook in Pietro’s leven zou die berg ontstaan.

Een reis in een boek

De acht bergen van Paolo Cognetti

Tijdens het lezen van het boek was ik zelf een aantal dagen in de Oostenrijkse bergen. De beschrijving van de natuur en de landschappen in het boek werden daardoor voor mij nog tastbaarder. Maar ook zonder berglandschap waan je je door de gedetailleerde beschrijvingen, op grote hoogte in de Italiaanse Alpen. Met je eigen portie inlevingsvermogen ben je daadwerkelijk onderdeel van het leven op de berg.

Door het verhaal krijg je niet alleen respect voor de natuur maar ook meer inzicht in het totaal andere leven van mensen en de keuzes die zij maken. De één verlaat zijn geboortegrond nooit, terwijl de ander over de wereld reist om vervolgens thuis te komen. De vraag blijft: Wie zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs de acht bergen heeft gemaakt of hij die de top van de hoogste berg heeft bereikt?

Ik kan alleen maar hopen dat er nog mensen zoals Bruno en Pietro hoog in de bergen wonen.

De acht bergen – Paulo Cognetti
Uitgeverij: De Bezige Bij
€ 20,99

Balance

#Paulo Cognetti #recensie

Read more articles

Balance

JAN.17th Annelieke Baardslag

Ik ging op date met de baas

Ik ging op date met de baas

I hate to burst your bubble, maar dit is geen liefdesverhaal of een verhaal over een ongemakkelijke date die mijn leven op de werkvloer verpestte. Steffy – eigenaresse van JBL&G, MAB en Business & Bubbles – introduceerde vorig jaar namelijk een tof nieuw concept: Op Date met de Baas.

Balance

JAN.11th Emma Verkuijl

Weg met diëten! Zo val je ongemerkt af

Weg met diëten! Zo val je ongemerkt af

Je wilt graag wat kilo’s kwijt, maar hebt weinig tijd als businessbabe. Zoals iedereen inmiddels weet is heel streng diëten dan niet echt de oplossing. Wat dan dan wel? Met deze negen kleine aanpassinkjes in je eetgedrag snoep je zo dagelijks een paar honderd kcal van je inname.

Balance

JAN.11th Annelieke Baardslag

Natuurlijk licht helpt tegen de winterblues.

Zo versla je de winterblues

In de donkere wintermaanden is het soms lastig om een sprankeltje licht te vinden. Je gaat in het donker naar werk, je komt in het donker thuis en als je vrij bent is de lucht grijzig. Je voelt je dan ook niet optimaal. Soms heb je zelfs last van de winterblues. Herkenbaar?

Balance

JAN.21st Annelieke Baardslag

Voel jij je somber op deze Blue Monday?

Hoe voel jij je op deze Blue Monday? 8 tips

Hoe voel jij je vandaag? Geen zin om naar het werk te gaan ?Volgens onderzoek zou je je ellendig moeten voelen. Het is namelijk de derde maandag van januari. Oftewel: Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Maar is dat ook écht zo? Of is het een fabeltje? En wat kun je er tegen doen?